Tuesday, January 19, 2010

(analiza discursului. analiza tematica)

am cu anul ii filosofie un curs care se cheama strategii ale discursului filosofic. am avut azi cu ei primul seminar.

am lucrat pe analiza tematica a unei bucati din nietzsche.

ok, felul in care vad eu analiza tematica:

1. se ia un text.

2. se identifica: sintagmele si cuvintele care se repeta; au un sens asemanator; un sens opus; apartin aceluiasi domeniu.

3. se observa daca exista conexiuni intre termenii identificati. se identifica temele – temele sunt acel ceva 'despre care' e textul sau secventa. pot exista 'supra-teme' generale, sub-teme, elemente tematice ireductibile la altceva. tema, dupa tomasevski, "rezuma si unifica materialul lexical prezent in text".

4. se stabilesc conexiunile / suprapunerile temelor.

5. in cadrul analizei ulterioare – orale sau scrise – se iau, pe rand, temele identificate, se descriu sintagmele si cuvintele prin care sunt ele actualizate, se descrie legatura dintre teme, consecintele abordarii temei in termenii utilizati in text, relevanta cuvintelor si sintagmelor, se formuleaza ipoteze de lucru privind motivele din care au fost utilizate anume aceste sintagme. in procesul analizei, se mentine in mod continuu legatura intre 2 nivele – cel 'general' al temelor si cel 'concret' al materialului lexical utilizat.

in grupa cu care am lucrat i-am lasat intai sa identifice temele pe cont propriu, apoi sa confrunte in perechi listele obtinute, apoi in grupuri mai mari, apoi am fixat la tabla temele identificate si am vorbit despre relatia dintre ele si elementele textuale – si am mai discutat si despre procesul insusi al analizei.

procedura asta pare f intuitiva – atunci cand citim un text, incercam sa intelegem 'despre ce' e textul ala si 'ce se spune despre' acel ceva – adica analiza tematica pare un fel de upgradare a lecturii 'obisnuite' – un nivel basic de analiza, care se poate, dupa aia, transforma in altceva – intr-o analiza de discurs ceva mai elaborata (eventual din perspectiva critica), intr-o carte :) sau se poate extrage dupa aia doar o singura tema, ulterior aprofundata, sau se poate compara modul in care isi trateaza temele diferiti autori.

o asemenea abordare tematica e diferita de reconstructia si evaluarea argumentelor, asa cum e ea practicata in traditia filosofiei analitice anglo-saxone. imi imaginez perfectt texte fff riguroase dpdv filosofic, care sa reprezinte o analiza a 'datului textual' la nivelul temelor, nu al argumentelor – sau nu doar al argumentelor (partial, asa procedeaza istoricii filosofiei). dar nu cred ca abordarile astea 2 s-ar exclude reciproc – desi inca ma gandesc cum ar putea fi ele combinate.

5 comments:

Anonymous said...

vreau și eu la orele tale ;)

khora said...

@ anonim:

daca esti in chisinau, cred ca poti sa vii. scrie-mi pe mail.

Anonymous said...

spor si succes

lalagl said...

buna! trebuie sa fac o lucrare la scoala in care sa analizez un discurs si mi-ar fi de mare ajutor dk ai putea sa imi recomanzi ceva bibliografie despre discurs si analiza de discurs :)

Anonymous said...

incredibil, cautand la intamplare despre analiza semantico-tematica ajung la...filosofie...chiar si asa imi sunt de folos cele scrise de tine, desi erau pt alt utilizator...multumesc si eu si felicitari, sunt convinsa ca faci o treaba excelenta in educatie / Loredana`s.

Post a Comment